De oplossingen voor de 5 grootste uitdagingen in het leveren van je orders

vrijdag 21 april 2017

Het gaat goed in het e-commerce landschap! In de afgelopen tien jaar is het aantal webshops meer dan verzesvoudigd. Dat brengt verschillende uitdagingen met zich mee. Anno 2017 is het verzendproces een cruciaal onderdeel van je webwinkel. Consumenten eisen méér dan het ontvangen van hun order. Hoe ga je daar nu mee om en belangrijker nog, hoe kan dat op een winstgevende manier? In dit blog geeft SendCloud je een aantal waardevolle inzichten in de belangrijkste uitdagingen van het verzendproces en hoe ze op te lossen.


1.  Hoe te voldoen aan de veeleisende e-shopper?

Eén van de belangrijkste en daarmee grootste uitdaging van 2017 is voldoen aan de groeiende eisen van consumenten. Grote spelers in de markt zoals Amazon en Coolblue ontwikkelen eigen bezorgdiensten. Daarin bieden zij keuze in verschillende bezorgopties. Het gevolg daarvan is dat consumenten steeds meer flexibiliteit en snelheid eisen. Bied daarom in je check-out verschillende bezorgopties aan. Zo laat je de keuze altijd aan de consument, waardoor je de kans verkleint op een verlaten winkelwagen.

Thuislevering, afhaalpunt levering, avondlevering en same day delivery zijn veel gekozen bezorgopties. Maar hoe bied je nu verschillende bezorgopties in één check-out aan? Bekijk altijd eerst welke verzendopties mogelijk zijn voor jouw producten en match daarbij de gepaste vervoerder. Afmetingen en het gewicht van je product bepalen de verzendoptie en kosten van je zending. Via een gratis verzendtool als SendCloud automatiseer je jouw zendingen en combineer je vervoerders, bezorgopties en voordelige prijzen.


2. Gratis verzenden aanbieden of juist niet?

Verzendkosten hebben een grote invloed op de conversie in je webshop. Gratis verzenden wordt steeds vaker gehanteerd. Maar hoe kun je dat op een winstgevende manier doen? Er zijn verschillende verzendkostenstrategieën te hanteren met ieder een aantal voordelen. Het hangt af van de producten die je verkoopt, welke strategie je het best kunt hanteren.

- Gratis verzenden: Volledig gratis verzenden verhoogt conversie. Het hangt echter van je marges af of dit een haalbare optie is. Voor zware producten zoals meubels of producten met een te lage marge is dit geen optie.
- Gratis verzenden boven X euro: Door deze strategie te hanteren, verhoog je niet alleen je verkopen. Het gemiddeld orderbedrag wordt namelijk verhoogd, doordat je cross- en upselling stimuleert. Dit is een strategie die dan ook door veel webwinkeliers wordt toegepast.
- Vaste verzendkosten: 24% van de webshops hanteert nog altijd vaste verzendkosten. Je biedt dan geen gratis verzending aan, maar vraagt een standaard bedrag voor de zending. We raden af om de volledige verzendkosten die je aan de vervoerder betaalt, door te rekenen aan je klant. Je conversie zal daardoor namelijk aanzienlijk verlagen. Vergoed bij deze strategie dus altijd een deel van je verzendkosten, om deze te verlagen voor je klant.

Bedenk dus goed welke verzendkostenstrategie je hanteert. Het best kun je testen of de resultaten van een wijziging in strategie iets opleveren en opwegen tegen de kosten die je maakt. Eén ding is zeker. Je verzendkostenstrategie staat of valt met de communicatie in je webwinkel. Welke keuze je ook maakt, communiceer altijd de verzendkosten op productpagina’s en in de check-out.

3. Internationale uitdagingen of juist kansen?

Op internationaal vlak ontstaan er steeds meer kansen in de e-commerce. Consumenten omarmen in steeds meer landen het online winkelen. Onderzoek toont aan dat internationale e-commerce twee keer zo snel zal groeien als in het binnenland. Laat het gras dus niet voor je voeten wegmaaien. 

Deze kansen brengen uitdagingen met zich mee.
- Ook op internationaal vlak eisen consumenten flexibiliteit en snelheid in bezorging.
- Een internationale zending is vaak twee keer zo duur.
- Zendingen buiten de EU brengen meer werk met zich mee, vanwege douaneformulieren, Incoterms en een Commercial Invoice.

Door grootschalig samen te werken met een vervoerder voor al je binnen- en buitenlandse zendingen, kun je profiteren van bezorgafspraken en kortingen. Een andere oplossing is een verzendtool om kosten te besparen, je zendingen automatisch af te handelen en retouren op een makkelijke en klantvriendelijke manier te verwerken. De kracht zit in het slim verzenden van je orders.

4. Retouren als kostenpost of succesfactor?
Om consumenten te beschermen is het herroepingsrecht in het leven geroepen. Een product is jammer genoeg, online, minder goed te beoordelen dan in de winkel. Daarom ben je verplicht om retouren te accepteren binnen 14 dagen nadat je klant het product heeft ontvangen.

Online shoppers raadplegen daarbij ook nog eens het retourbeleid, nog voordat ze daadwerkelijk een order plaatsen. Daarom is je retourbeleid van groot belang. Zorg ervoor dat je een zo soepel en gemakkelijk mogelijk retourbeleid hanteert. 92% van de consumenten geeft aan een herhaalaankloop te willen doen bij een gemakkelijk retourbeleid.

Hoe los je dat nu zo kostenefficiënt op? Door te werken met een kant-en-klaar retourlabel of een retouromgeving, waar je klanten hun retouren aanmelden en automatisch een label kunnen printen. Het voordeel van een retouromgeving is, dat je altijd automatisch inzicht hebt in de producten die geretourneerd worden. Zo kun je producten weer sneller in de voorraad verwerken en doorverkopen.


5. Wat als er onverwachts iets mis gaat met een zending?

Dagelijks verwerken vervoerders miljoenen pakketten. Helaas bestaat er een kans dat er iets mis gaat tijdens een zending. Dat kan je duur komen te staan. Wanneer je pakket zoekraakt en je bent niet aanvullend verzekerd, dan ben je dan zelf verantwoordelijk voor het verlies.
We raden dan ook altijd aan om producten van hoge waarde aanvullend te verzekeren.

Er zijn verzendopties en vervoerders, waarbij je standaard aanvullend bent verzekerd. Denk hierbij aan verzenden met DPD en bijvoorbeeld PostNL Global Pack voor wereldwijde zendingen. Zorg er in ieder geval voor dat je jouw producten goed en stevig verpakt, om schade zo veel mogelijk te voorkomen. Beperk de ruimte tussen je product en de verpakking en vul de ruimte tussen je product en de doos met piepschuim of bubbelfolie. Daarnaast kun je de hoeken van het pakket met extra tape verpakken, om de kans op schade te minimaliseren.

Heb je zendingen aanvullend verzekerd? Houd dan altijd rekening met 5 wachtdagen. In deze tijd kan je zending alsnog opduiken. Communiceer altijd de orderstatus naar je klant, om frustratie te voorkomen en je klanten tevreden te houden. Mocht het pakket niet meer opduiken of kapot zijn en je bent verzekerd, dan wordt de inkoopwaarde en de zending gedekt. Je kunt dan in de tussentijd je klant voorzien van een nieuwe order. Meer over verzekerde zendingen vind je hier.

Tot slot
Willen we je meegeven dat winstgevend verzenden draait om de juiste keuzes maken. Automatiseer waar mogelijk en wees zo duidelijk mogelijk over je verzendproces op je webshop.  

Naar aanleiding van bovenstaande oplossingen, zetten we graag nog een aantal praktische verzendtips op een rijtje:

- Match vervoerder(s) met jouw productaanbod
- Bied keuzes in je check-out
- Automatiseer je verzendproces
- Test met je verzendkostenstrategie
- Optimaliseer het retourproces om conversie te verhogen en kosten te verlagen
- Verpak producten zo goed en stevig mogelijk
- Neem het aanvullend verzekeren van zendingen in overweging

Over SendCloud
SendCloud is de nummer 1 verzendtool voor webshops. Verzend gemakkelijker, sneller en tegen scherpe tarieven met DHL, PostNL, DPD, UPS en Same Day Delivery. Selecteer zelf de verzendopties en vervoerders die het best bij je passen en automatiseer je volledige (inter)nationale verzend- en retourproces.

Overzicht Nieuwsberichten



Overzicht aangesloten webshops

oktober 2017

september 2017

augustus 2017

juli 2017

juni 2017

mei 2017

april 2017

maart 2017

februari 2017

januari 2017

december 2016

november 2016

oktober 2016

september 2016

augustus 2016

juli 2016

juni 2016

mei 2016

april 2016

maart 2016

februari 2016

januari 2016

december 2015

november 2015

oktober 2015

september 2015

augustus 2015

juli 2015

juni 2015

mei 2015

april 2015

maart 2015

februari 2015

januari 2015

december 2014

november 2014

oktober 2014

september 2014

augustus 2014

juli 2014

juni 2014

mei 2014

april 2014

maart 2014

februari 2014

januari 2014

december 2013

november 2013

oktober 2013

september 2013

augustus 2013

juli 2013

juni 2013

mei 2013

april 2013

maart 2013

februari 2013

januari 2013

december 2012

november 2012

oktober 2012

september 2012

augustus 2012

juli 2012

juni 2012